"Zdarzają się spotkania z obcymi ludźmi, którzy stają się dla nas szczęśliwą gwiazdą,
gdy nam pomogą nawet jednym słowem, gestem, uśmiechem..." (Barbara Jakob)


Składniki:

poniedziałek, 8 marca 2010

**Makowiec na kruchym cieście**

Kilkanaście lat temu wycięłam z jakiejś gazety przepis na makowca. Pierwszy raz upiekłam go dopiero po kilku latach. Okazał się przepyszny i od tej pory piekę go często na święta, zarówno na Wielkanoc, jak i na Boże Narodzenie. Polecam :)

Składniki:
Ciasto:
1 jajko
2 i 1/2 szklanki mąki (ok. 45 dkg)
15 łyżek masła lub margaryny (ok. 30 dkg)
3/4 szklanki cukru pudru (ok. 20 dkg)
szczypta soli
mąka do posypania blatu
Masa makowa:
4 jajka
40 dkg dobrze zmielonego maku
4 szklanki mleka
15 dkg kaszki mannej
4 łyżki konfitury morelowej
2 łyżki cukru
rdzeń z 3 lasek wanilii (lub cukier waniliowy)
otarta skórka z 1 cytryny
szczypta soli
cukier puder do posypania

Wykonanie:
Ciasto:
Do miski wsypać mąkę, dodać miękki tłuszcz, cukier puder i szczyptę soli. Dodać jajko, dokładnie wymieszać wszystkie składniki - najpierw mikserem, a potem ręcznie - na gładką, jednolitą masę. Następnie masę zawinąć w folię i włożyć na ok. 30 minut do lodówki. W tym czasie zrobić nadzienie - masę makową.
Masa makowa:
W dużym rondlu zagotować mleko z cukrem, solą, otartą skórką z cytryny oraz pokruszonym rdzeniem z lasek wanilii (lub cukrem waniliowym). Wsypać kaszkę manną, ponownie zagotować, stale mieszając. Rozdzielić jajka, białka ubić na sztywną pianę, żółtka rozprowadzić dwiema łyżkami wody. Do kaszki mannej dodać żółtka i mak, całość delikatnie przemieszać z ubitą pianą. W małym rondelku podgrzać konfiturę morelową.
Przygotowanie do pieczenia:
Z lodówki wyjąć schłodzone ciasto, 2/3 rozwałkować na posypanym mąką blacie (do wielkosci blachy). Wyłożyć nim blachę, posmarować trzema łyżkami konfitury. Tak przygotowany spód przykryć masą makową, wyrównać powierzchnię. Rozwałkować resztę ciasta, pokroić radełkiem na paski 2 cm szerokości. Paski ułożyć na cieście, tworząc ozdobną "kratkę". Piec ok. 45 minut, w temp. 200°C. Kiedy makowiec ostygnie, kratkę posmarować resztą konfitury, a całe ciasto oprószyć cukrem pudrem.  

Smacznego!


14 komentarzy:

  1. Uwielbiam makowiec i kruche ciasto. To polaczenie dla mnie bardzo kuszace.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pierwszy raz u Ciebie goszczę, ale wiem już że zostanę na dłużej :) piękny makowiec!

    Pozdrawiam i zapraszam do głosowania, szczegóły na moim blogu :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Anulko - witaj w mojej kuchni :) Ja rowniez uwielbiam takie polaczenie, polecam przepis :)
    Fiolunko - witaj, bedzie mi bardzo milo, jak bedziesz do mnie zagladac :) Juz zaglosowalam ;)

    Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Taki makowiec z duza iloscia maku uwielbiam :)

    Jestem na Twoim blogu po raz pierwszy wiec porozgladam sie tu troszke :))

    Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  5. oj Gosienko smakolyki ze hohoh . ten makowiec to przepysznie wyglada. Ja wlasnie dzis zaczynam powoli blogowanie jeszcze wszystko na nim w rozpadzie hehehe. Zadnej notki nie ma hehehe. Ale adres podaje :) janniija.blogg.se

    Pozdrawiam
    Aga mama Jannike

    OdpowiedzUsuń
  6. Majka - witaj w mojej kuchni, zapraszam czesciej ;)
    Pozdrawiam cieplutko :)

    Agus - super, ze sie odezwalas, dzieki za adresik! Czekam na duuuzo postow :)
    Buziaczki dla Ciebie i Janni :***

    OdpowiedzUsuń
  7. Kruche ciasto.. Mak.. Czy istnieje lepsze połączenie?? Chyba nie.. I jeszcze jak wygląda!! Mniam..

    OdpowiedzUsuń
  8. Witaj serdecznie :) Bardzo mi miło, z chęcią będę podglądać Twoje poczynania :) Widzę, że mieszkasz w Szwecji, nie ukrywam, że mam cichą nadzieję na jakieś ciekawe tradycyjno-narodowe wypieki ;) Z mojej słabości do Skandynawii pozostałej po młodzieńczych latach (ciężka muzyka, glany, znajomi 'w kliamcie' i te sprawy.) chętnie bym co nieco wypróbowała ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zuza - witaj :) Milo mi Ciebie tu goscic, zapraszam jak najczesciej :) Postaram sie z czasem cos typowo szwedzkiego zaprezentowac, chociaz ja z kolei nie ukrywam, ze zdecydowanie wole polska kuchnie ;)
    Spencer - polecam goraco :)

    Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Łał,
    chciałabym móc go spróbować;)
    Idealny.

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam pytanie: czy mak i kaszka manna wchłonie 1 litr mleka i masa nie będzie zbyt rzadka?
    Czy żółtka, a także białka dodajemy do przechłodzonej masy makowej?
    Przepraszam za naiwne pytania ale brak mi tych szczegółów w przepisie a piekąc z niego chciałabym otrzymać superciasto.
    Pozdrawiam i proszę o odpowiedzi.

    OdpowiedzUsuń
  12. Witaj, już za późno na odpowiedź, ale odpiszę - może komuś się przyda. Masa jest idealna, dzięki kaszce mannej "trzyma odpowiedni fason" ;) Dawno nie robiłam tego ciasta (będą ze 2 lata), ale z tego, co pamiętam, to żółtka, mak i białko dodaję do lekko przestudzonej kaszki mannej (ale nie całkiem zimnej) - żeby składniki zdążyły dokładnie wymieszać się z kaszką, zanim całkiem zastygnie.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. wlasnie sie piecze.no!zobzczymyza 30 minutek koniec pieczenia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że ciasto się udało :) Pozdrawiam :)

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny na moim blogu i zapraszam do komentowania. Pozdrawiam gorąco :)

Zapraszam ponownie do mojej kuchni :)

Zapraszam ponownie do mojej kuchni :)
© Copyright 2010-2012 by Margareta